korzyści surowego ziarna kakaowca naturalnego kakao

11 Korzyści Surowego Ziarna Kakaowca – Naturalnego Kakao

Naturalne kakao, zmielone z organicznych surowych ziaren kakaowca przynosi niebywałe korzyści w regeneracji organizmu i odmładzaniu komórek. Odkryj jaki niebywały owoc kakaowca urodziła Matka Natura !

Inny wspaniały pokarm dla człowieka to  alga morska spirulina. Sprawdź, co o niej napisałem.

 

Surowe Ziarno Kakaowca – Historia, Fakty i Legendy

 

Prawdziwe kakao już od wieków było niezwykle cenione.

Czekolada lub napój z surowego kakao to prawdziwa moc. Bardzo obszernie na temat korzyści surowego ziarna kakaowca dla zdrowia, pisze David Wolfe. On sam zresztą jest tak zafascynowany ich właściwościami, że założył plantację kakaowca. Więc z pewnością wie dużo o tej fantastycznej roślinie.

Przytoczę kilka cytatów z jego książki “Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości”.

Kakao to ziarno (orzech) owocu pochodzącego z drzew rosnących w amerykańskich dżunglach. W przekonaniu, że kakao jest czymś wyjątkowym, XVIII-wieczny szwedzki naukowiec, Karol Linneusz, nadał w 1753 roku rodzajowi i gatunkowi tego drzewa nazwę Theobroma cacao, czyli “kakao – pokarm bogów”.

Badania dotyczące czekolady

Każde badanie, któremu poddaje się czekoladę, przynosi podobne wyniki: kryje się w niej składnik, który ma na nas bardzo korzystny wpływ. Jest nim surowe ziarno kakaowca, orzech, z którego wytwarza się wszelkie rodzaje czekolady. Ziarno kakaowca było i zawsze będzie najlepszym naturalnym pożywieniem dostarczającym energii, a jednocześnie pomocnym w schudnięciu. Ziarna kakaowca to prawdopodobnie najlepiej strzeżona tajemnica w całej historii żywności”.

Konkwistador Hernán Cortés z powodów politycznych w 1528 roku, zmuszony został wrócić do Hiszpanii. Prawdopodobnie powracając z dalekiej morskiej wyprawy, przywiózł na statku ziarna kakaowca. Był zafascynowany mocą napoju uzyskiwanego z surowych nasion kakaowca.

Przypuszcza się, że to Cortés  był pierwszym, który sprowadził czekoladę do Europy.

 

opinia o surowym ziarnie kakaowca i naturalnym kakao

 

 

Surowe Ziarno Kakaowca Zamiast Złota

 

Czy wiesz, że naturalnych nasion kakaowca Aztekowie i Majowie, używali jako waluty zamiast pieniędzy ? Ziarna kakao były niezwykle ważne w ich dawnej starożytnej kulturze.

W dalszej części książki Davida Wolfe na 50 stronie czytam:

“Kiedy Hiszpanie pod wodzą konkwistadora Cortésa po raz pierwszy spotkali Azteków, ze zdumieniem odkryli tętniącą życiem górską metropolię znaną pod nazwą Tenochtitlan, położoną pomiędzy szczytami piętnastu, w większości wulkanicznych gór. Wówczas Tenochtitlan (obecny Meksyk) miał ponad milion mieszkańców, co czyniło go większym od najliczniejszych miast europejskich.

Cortés i jego ekipa zetknęli się z całkowicie unikalnym ekosystemem, cywilizacją i kulturą.

Hiszpanów najbardziej zaszokował fakt, iż w królewskim skarbcu władcy imperium azteckiego Montezumy znaleźli nie złoto, lecz nasiona kakaowca. Aztekowie wykorzystywali złoto wyłącznie w celu zdobnictwa, a nie jako walutę. Środkiem płatniczym w starożytnym Meksyku były ziarna kakaowca.

Hiszpański kronikarz Francisco Cervantes de Salazar wspominał, że magazyn Montezumy mieścił ponad 40 tysięcy skrzyń, co oznaczało, że miał on 960 milionów ziaren !”.

Korzyści Zdrowotne Płynące z Naturalnego Kakao z Surowych Ziaren Kakaowca

 

Jakie są korzyści zdrowotne surowych nasion kakaowca i spożywania naturalnego kakao ?

Ważne jest, abyś zdał sobie sprawę z ogromnej różnicy między surowym, niesłodzonym proszkiem kakaowym, który ma wysoką zawartość flawonoidów przeciwutleniających, a popularnymi komercyjnymi napojami kakaowymi, które są obciążone cukrem i niską zawartością przeciwutleniaczy.

Flawonole są podklasą flawonoidów, które są naturalnymi substancjami chemicznymi występującymi w roślinach, owocach i warzywach. Z kolei flawonoidy stanowią największą grupę kilku tysięcy związków należących do rodziny polifenoli bogatych w antyoksydanty (zwanych także fitochemikaliami).

Chociaż wszystkie flawonoidy są przeciwutleniaczami, niektóre mają silniejsze właściwości przeciwutleniające niż inne, w zależności od ich struktury chemicznej.

Całkiem sporo badań potwierdziło silne właściwości przeciwutleniające i wynikające z tego korzyści dla zdrowia, z surowego proszku kakaowego.

Na przykład badanie z 2003 roku w Journal of Agricultural and Food Chemistry wykazało, że kubek gorącego kakao (przy użyciu czystego proszku kakaowego) miał prawie dwa razy więcej antyoksydantów niż kieliszek czerwonego wina, ponad dwukrotnie więcej niż zielona herbata i cztery do pięciu razy więcej niż czarna herbata.

 

Jakie Są Różnice w Korzyściach Surowego Ziarna Kakaowca, a Zwykłego Kakao Ze Sklepu ?

 

Różnice w korzyściach naturalnego surowego kakao, a tego przetworzonego są potężne.

To tak jakby porównać świeżo wyciśnięty sok ze sztucznym sokiem w kartonie. Ten drugi to tylko imitacja soku. Podobnie jest z surowym ziarnem kakao, a tym zwykłym kakao w sklepie.

Im bliżej kakao jest naturalnego surowego stanu, tym wyższa jest jego wartość odżywcza. Idealnie byłoby, jeśli spożywałbyś Twoją czekoladę lub kakao właśnie na surowo.

Wybierając czekoladę, możesz zoptymalizować jej odżywianie, szukając takiej z wyższą zawartością kakao. Ogólnie im ciemniejsza jest czekolada, tym ma więcej kakao. Jednak kakao jest dość gorzkie, a im wyższy odsetek kakao, tym bardziej gorzkie.

To flawanole w niej obecne sprawiają, że czekolada jest gorzka, więc producenci często je usuwają. Właśnie te flawonoidy są odpowiedzialne za wiele korzyści zdrowotnych czekolady.

Aby przeciwdziałać goryczy, większość czekolady jest słodzona, więc jest to kwestia zrównoważenia korzyści odżywczych i smakowitości.

Chociaż surowe kakao jest najbardziej pożywną formą, większość badań dotyczących zdrowia obejmowała dotychczas spożycie kakao lub czekolady, a nie surowego kakao. Wyniki są nadal pozytywne. Fakt ten sugeruje, że duża część odżywczych korzyści czekolady jest zachowywana po przetworzeniu.

Twoim celem jest znalezienie czekolady, która jest tak minimalnie przetworzona, jak to możliwe, ale nadal smaczna. Nie chcesz chyba wyeliminować zbyt wielu korzyści zdrowotnych, jedząc produkt zawierający dużo cukru i substancji chemicznych. Wybierz czekoladę o zawartości kakao około 70% lub więcej.

Jeśli potrafisz tolerować smak surowego kakao, to jest to najlepsza opcja. Szukaj takich wyrobów z surowego kakao, które mają zero cukru i zero chemii.

Poniżej film z nagraniem wypowiedzi Davida Wolfe na temat niezwykłych właściwości zdrowotnych surowego ziarna kakaowca. Naprawdę warto, abyś obejrzał to nagranie.

 

 

Epikatechina i Resweratrol w Surowych Ziarnach Kakaowca – Przeciwutleniacze Wydłużające Życie i Młodość

 

Liczba korzyści zdrowotnych związanych obecnie z surowymi ziarnami kakaowca jest naprawdę imponująca.

W tym korzyści dla serca i naczyń krwionośnych, mózgu i układu nerwowego, a nawet spowolnienie tempa starzenia. Korzyści z kakao są związane ze związkami występującymi naturalnie w ziarnie kakao, w tym epikatechiną i resweratrolem.

 

Epikatechina w surowym ziarnie kakao

 

Kakao zawiera przeciwutleniacz zwany epikatechiną, który pomaga chronić komórki nerwowe przed uszkodzeniem.

Norman Hollenberg, profesor medycyny na Harvardzie spędził lata, badając ludzi z plemienia Indian Kuna. Ludzie ci spożywają do 40 filiżanek kakao tygodniowo. Norman Hollenberg uważa, że ​​epikatechina jest tak ważna, że ​​należy ją uznać za witaminę.

Społeczność Kuna ma mniejsze niż 10-procentowe ryzyko wystąpienia udaru mózgu, niewydolności serca, raka i cukrzycy, które są najbardziej rozpowszechnionymi chorobami niszczącymi świat zachodni.

 

Resweratrol w surowym ziarnie kakao

 

Oprócz epikatechiny kakao jest również bogate w resweratrol, silny przeciwutleniacz występujący w czerwonym winie, znany ze swojej zdolności do przekraczania bariery krew-mózg, aby chronić układ nerwowy.

Oto co na temat resweratrolu mówi dr Joseph Mercola z USA:

“Obfitość dowodów pojawiających się w ciągu ostatniej dekady na temat korzyści zdrowotnych resweratrolu spowodowała, że ​​wzrósł on na szczyt mojej listy ulubionych przeciwutleniaczy. 

Resweratrol jest bardzo silnym związkiem przeciwutleniającym (część rodziny o nazwie polifenole), wytwarzanym przez niektóre owoce i warzywa, w tym winogrona, maliny, morwy i orzeszki ziemne.

Najwyższe stężenie w naturze resweratrolu występuje w winogronach muscadynowych ze względu na ich wyjątkowo grube skórki i liczne nasiona, w których jest on skoncentrowany. 

Winogrona produkują resweratrol jako obronę przed grzybami.

Wielu badaczy uważa, że ​​resweratrol jest przede wszystkim odpowiedzialny za tak zwany “francuski paradoks”: zaobserwowano, że ​​Francuzi z ubogimi dietami, którzy piją wino, mają lepsze zdrowie sercowo-naczyniowe, niż można się było spodziewać. Powodem, dla którego jest tak skoncentrowany w czerwonym winie, jest jego wysoka rozpuszczalność w alkoholu.  

Resweratrol różni się od prawie wszystkich przeciwutleniaczy, ponieważ może przekroczyć barierę krew-mózg, aby chronić mózg i system nerwowy. 

Badania pokazują, że resweratrol może wydłużyć czas życia w ludzkich komórkach, więc może to być klucz do przedłużenia Twojej długowieczności. Resweratrol redukuje stres oksydacyjny powodujący uszkodzenie układu sercowo-naczyniowego poprzez neutralizację wolnych rodników i pomaga wspierać naturalne mechanizmy obronne organizmu”.

Jak Jeść Naturalne Kakao, Aby Uzyskać Jak Najwięcej Korzyści z Surowego Ziarna Kakaowca ?

 

Surowe nieprzetworzone kakao, z którego wytwarzana jest czekolada, jest naładowane wszystkimi tymi korzystnymi polifenolami.

Tylko takie surowe ziarna kakaowca i zrobiony z nich surowy proszek (naturalne surowe kakao) przyniosą Ci maksymalne korzyści zdrowotne, regeneracyjne, odmładzające i wydłużające Twoje życie.

Jednak surowe kakao oraz ziarna kakaowca mają bardzo gorzki smak. Szacuje się, że ponad 95 procent ludzi go nie lubi.

Jeśli chcesz uzyskać zdrowe korzyści z kakao, będziesz musiał użyć gorzkiego, niesłodzonego proszku kakaowego. Dalekie w smaku od tego, za czym tęsknisz, gdy pojawia się czekoladowe pragnienie.  Dodanie cukru do napoju sprawia, że korzyści z ochrony antyoksydacyjnej są prawdopodobnie przeważone przez uszkodzenia spowodowane nadmiarem insuliny.

Tak więc dodanie cukru eliminuje korzyści ze spożycia surowego ziarna kakaowca i naturalnego proszku kakao. Zamiast cukru i sztucznych słodzików, użyj niewielkiej ilości np. miodu lub owoców (świeżych bądź suszonych) do poprawienia smaku i nadania słodyczy.

Im bliżej kakao jest naturalnego stanu surowego, tym wyższa jest jego wartość odżywcza. Jeśli zależy Ci na korzyściach zdrowotnych, to surówka z kakao jest tym, czego szukasz.

 

Przepis Na Surowe Ziarna Kakaowca, Aby Mieć z Kakao 100% Korzyści Odmładzających i Wydłużających Twoje Życie ?

 

Najlepiej surowe ziarna kakaowca kupić w całości i zmielić samodzielnie (do tego można użyć młynka do kawy) podczas używania w przepisach. Alternatywnie możesz jeść je w całości, tak jak byś jadł konwencjonalne czekoladowe chipsy.

Możesz na przykład mielić 1 – 2 łyżki surowego kakao i dodawać codziennie do koktajli.

Poniżej napisałem specjalnie dla Ciebie jeden z przepisów Davida Wolfe z książki “Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości”.

 

przepis na surowe ziarno kakaowca i koktajl z naturalnego kakao

 

Surowa Czekolada z Ziaren Kakaowca i Korzyści z Bakterii Jelitowych

 

Ciemna czekolada, zwłaszcza surowy proszek kakaowy, ma wyraźne korzyści zdrowotne.

Powiedziałbym nawet, że niektóre rodzaje gorzkiej czekolady, a także surowego kakao w proszku, są potężnymi naturalnymi odżywkami. Najbardziej przeciwzapalnymi i bogatymi w przeciwutleniacze pokarmami znanymi ludzkości.

Co ciekawe, ostatnie badania rzucają nowe światło na mechanizm, który sprawia, że ​​kakao w proszku (i gorzka czekolada) są tak korzystne dla serca i naczyń krwionośnych. Okazuje się, że te korzyści zależą w dużej mierze od działania pożytecznych bakterii w jelitach.

Badania  przedstawione na the National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS) podają, że odkryli dokładny powód, dla którego ciemna czekolada jest tak korzystna.

Podczas gdy wiadomo, że kakao w proszku jest bogate w silne antyoksydanty zwane polifenolami, uważano, że te cząsteczki były słabo trawione i wchłaniane ze względu na ich duży rozmiar.

Naukowcy odkryli teraz, że pewne bakterie w Twoim jedzeniu faktycznie rozkładają i fermentują składniki w ciemnej czekoladzie. Zamieniając je we wchłanialne związki przeciwzapalne, które korzystnie wpływają na Twoje zdrowie.

W szczególności, według naukowców, korzystne mikroorganizmy, w tym Bifidobacterium i bakterie kwasu mlekowego, lubią “delektować się” kakao. Mikroby rozkładają także włókno znalezione w proszku kakaowym, zamieniając je w wysoce wchłanialne krótkie łańcuchy kwasów tłuszczowych, które sprawiają uczucie sytości.

Badanie, w którym uczestniczyły trzy proszki kakaowe testowane w modelowym przewodzie pokarmowym, może pomóc wyjaśnić, dlaczego czekolada jest tak dobra dla Twojego serca. Otóż związki przeciwzapalne mogą zmniejszyć stan zapalny tkanki sercowo-naczyniowej.

Główny autor badania wyjaśnił:

“[…] Odkryto, że włókno jest fermentowane, a duże polimery polifenolowe są metabolizowane do mniejszych cząsteczek, które są łatwiej wchłaniane.

Te mniejsze polimery wykazują działanie przeciwzapalne… Kiedy te związki są absorbowane przez organizm, zmniejszają one zapalenie tkanki sercowo – naczyniowej, zmniejszając długotrwałe ryzyko udaru”.

Badania wykazały również, że jedzenie ciemnej czekolady może pomóc w odbudowie zdrowia jelit poprzez wybiórcze karmienie korzystnych bakterii, w przeciwieństwie do szkodliwych. Działa zasadniczo jako probiotyk, tym samym promując zdrowszy mikrobiom jelitowy.

 

Odkryj 11 Korzyści z Surowego Ziarna Kakaowca – Naturalnego Kakao

 

Przeciwutleniacze

Ziarna kakaowca zawierają największe stężenie przeciwutleniaczy spośród wszystkich innych produktów. Do tych przeciwutleniaczy zaliczamy: polifenole, katechiny i epikatechiny. Kakaowiec zawiera więcej przeciwutleniaczy niż czerwone wino, borówki, jagody acai, granaty i jagody goji razem wzięte.

Magnez

Kakaowiec to najlepsze źródło magnezu, jednego ze znakomitych pierwiastków zasadowych. Magnez wspiera pracę serca i mózgu, poprawia perystaltykę jelit, osłabia skurcze menstruacyjne, rozluźnia mięśnie, poprawia elastyczność, pomaga organizmowi budować silne kości i zwiększa zasadowość.

Żelazo

Kakaowiec zawiera 314% rekomendowanej dziennej dawki żelaza (dla USA) w jednej uncji (28 gramów). Jak dobrze wiemy, żelazo to pierwiastek chemiczny kluczowy dla naszego organizmu. Stanowi część hemoglobiny – białka transportującego tlen, oczyszczającego krew i przeciwdziałającego anemii.

Chrom

Chrom to ważny pierwiastek śladowy pomagający równoważyć poziom cukru we krwi. Kakaowiec zawiera wystarczające ilości chromu, by zaspokoić nasze zapotrzebowanie.

Mangan

Ziarna kakaowca to bogate źródło manganu, innego niezbędnego pierwiastka śladowego.

Cynk

Ziarna kakaowca to doskonałe źródło cynku, kolejnego niezbędnego pierwiastka śladowego. Cynk odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, wątroby, trzustki, ustrojowych płynów płciowych i skóry.

Miedź

Miedź to niezbędny dla organizmu pierwiastek śladowy. W ludzkim ciele miedź pomaga w procesie tworzenia zdrowej krwi i wzmacnia odporność.

Witamina C

Jedna uncja (28 gramów) nasion kakaowca uzupełnia 21% zalecanego dziennego spożycia (wg normy obowiązującej w USA) witaminy C. Jest to około 44 mg na 100 gramów kakaowca. Witaminę C zawierają tylko surowe ziarna kakaowca. Czekolada po obróbce termicznej i przetwarzaniu traci całą jej zawartość.

Kwasy tłuszczowe omega-6

Ziarna kakaowca są bogate w niezbędne kwasy tłuszczowe omega-6. Czekolada po obróbce termicznej i przetworzeniu zawiera jedynie zjełczałe kwasy omega-6 (kwasy trans), które po spożyciu mogą wywołać stany zapalne.

Serotonina

Kakao jest bogate w tryptaminę o nazwie serotonina. Należy ona do głównych neuroprzekaźników zarówno u ludzi, jak i niemal wszystkich pozostałych istot żyjących. Serotonina pomaga nam bronić się przed stresem. Jeżeli jej poziom w naszym organizmie jest wysoki, to świat może nam się walić na głowę, a my wciąż czujemy się świetnie. Natomiast jeśli jej poziom jest zbyt niski, to niezależnie od naszej rzeczywistej sytuacji, czujemy się źle.

Błonnik

Kakaowiec zawiera niebywałe ilości błonnika. Ma on tak zbawienny wpływ na ludzki układ trawienny, że ziarna kakaowca można miksować, kruszyć i proszkować, a one i tak będą pomagać w oczyszczeniu jelit i poprawiać ich perystaltykę.

 

Podsumowując Korzyści Surowego Ziarna Kakaowca

 

Spożywanie surowych wyrobów z naturalnego kakao jest idealne, jeśli chcesz uzyskać maksimum korzyści odmładzających Twoje komórki. Jedz surowe ziarna kakao, gdyż nie są ani palone, ani prażone, a jedynie fermentowane i suszone.

Może to być surowa czekolada, batony, masło kakaowe, pasta kakaowa, kruszone ziarna kakaowca lub proszek kakaowy. Szukaj takich wyrobów, u których na opakowaniu jest napisane, że są w 100% surowe i organiczne, potwierdzone przynajmniej jednym certyfikatem.

Tylko wtedy uzyskasz potężne korzyści surowego ziarna kakaowca, czyli naturalnego kakao.

 


Źródła:

„Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości” David Wolfe, wydawnictwo Vivante, wydanie 1, Białystok 2015

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/12/08/gut-microbes-make-dark-chocolate-healthy.aspx

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/10/28/resveratrol-also-found-in-dark-chocolate-and-cocoa.aspx

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/08/26/no-sugar-chocolates.aspx

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/06/14/will-cocoa-soon-be-used-as-medicine.aspx

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/04/23/chocolate-production.aspx