dlaczego warto uprawiać i jeść kiełki słonecznika

12 Powodów, Aby Uprawiać i Jeść Kiełki Słonecznika

Nasiona słonecznika po skiełkowaniu mają 900% więcej wartości odżywczych niż dorosła roślina, a porcja kiełków słonecznika zapewnia 300% dziennej normy witaminy C. Dlatego warto uprawiać i jeść kiełki słonecznika.

Domowa uprawa kiełków słonecznika jest prosta, a korzyści zdrowotnych z jedzenia skiełkowanych nasion słonecznika jest bardzo dużo. W artykule podałem 12 najważniejszych powodów, za tym, aby jeść kiełki słonecznika.

W poprzednim wpisie pisałem o czarnej porzeczce, która jest uważana za najzdrowszy owoc na świecie.

 

Nasiona Słonecznika Spożywano Już 4500 Lat Temu Przez Indian w Ameryce Północnej

 

Słoneczniki były uprawiane i zbierane przez wiele kultur przez co najmniej 4500 lat. Były one wykorzystywane do różnych celów, od kulinarnych do leczniczych.

Uważa się, że słonecznik pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Wielu entuzjastów twierdzi, że po raz pierwszy był uprawiany przez rdzennych Amerykanów ponad 8000 lat temu (chociaż inni twierdzą, że roślina nie była uprawiana do 2600 roku p.n.e.).

Słonecznik był powszechnym plonem wśród plemion amerykańskich Indian w całej Ameryce Północnej. Dowody sugerują, że roślina była uprawiana przez Indian amerykańskich w dzisiejszej Arizonie i Nowym Meksyku około 3000 lat p.n.e. Niektórzy archeolodzy sugerują, że słonecznik mógł zostać udomowiony przed zbożem.

 

Jak dawniej ludzie stosowali i jedli nasiona słonecznika ?

 

Słonecznik był używany na wiele sposobów przez różne plemiona Indian amerykańskich. Materiał siewny był mielony lub ubijany na mąkę na ciasta, papkę lub chleb. Niektóre plemiona mieszały posiłek z innymi warzywami, takimi jak fasola, dynia i kukurydza.

Nasiona słonecznika były też rozłupywane i jedzone jako przekąska. Istnieją wzmianki o wyciskaniu oleju z nasion słonecznika i wykorzystywaniu oleju do robienia chleba.

Już 2000 lat p.n.e. słoneczniki były uprawiane za pomocą metod, które dawały ​​większe ziarna słonecznika i bardziej obfite plony. W czasach, gdy europejscy odkrywcy po raz pierwszy odwiedzili Amerykę, nasiona słonecznika już setki lat były podstawowym składnikiem diety rdzennych Amerykanów.

Kiedy przybyli odkrywcy z Europy, byli zaskoczeni, że wiele plemion indiańskich uprawiało i zbierało plony tej dziwnej rośliny. Europejczycy nigdy wcześniej nie widzieli słonecznika. Wysokie, jaskrawe pola uprawne słonecznika były dla nich spektakularne.

Ta egzotyczna północnoamerykańska roślina została przywieziona na statkach do Europy przez hiszpańskich odkrywców około 1500 roku. Słonecznik stał się powszechny w dzisiejszej Europie Zachodniej głównie jako roślina ozdobna, ale zostały opracowane niektóre zastosowania lecznicze.

W 1716 r. przyznano angielski patent na wyciskanie oleju z nasion słonecznika.

W XVIII wieku słonecznik uprawiano na cele spożywcze głównie w Rosji. Gdy inne kraje zaczęły uprawiać słonecznik, roślina szybko stała się popularnym źródłem pożywienia.

W swojej długiej historii nasiona słonecznika były wykorzystywane do wielu celów.

Wcześni rdzenni amerykanie zbierali swoje słoneczniki i wykorzystali je do jedzenia i lekarstw. Nasiona słonecznika były używane do wypieków, a także jako dodatek do różnych potraw. Archeolodzy odkryli dowody sugerujące, że rdzenni Amerykanie używali słoneczników do usuwania brodawek i leczenia tych, którzy cierpieli na udar słoneczny.

W XVIII wieku, po wprowadzeniu nasion słonecznika do Rosji, słonecznik stał się popularnym źródłem oleju jadalnego w całej Europie.

Obecnie rośliny słonecznika są uprawiane w wielu krajach na całym świecie. Niektóre kultury rozdrabniają nasiona słonecznika do użytku podczas produkcji chleba. Inni zbierają nasiona do spożycia jako pożywną przekąskę. Nasiona są również wykorzystywane jako składnik posiłków, aby nadać im smak i konsystencję.

Oczywiście, miliony ludzi czerpią wielką radość z sadzenia słoneczników w swoich ogrodach.

 

uprawa kiełków słonecznika w ziemi

 

12 Powodów, Aby Jeść Kiełki Słonecznika

 

W ciągu zaledwie siedmiu dni po posadzeniu nasion słonecznika możesz już zjeść jedne z najbardziej zdrowych kiełków na planecie.

Kiełki słonecznika oferują niesamowite korzyści zdrowotne. Znalezienie świeżych kiełków słonecznika w sklepach jest bardzo trudne, ale na szczęście jest banalnie prosta własna domowa uprawa słonecznika.

Możesz także wysiać wiosną nasiona słonecznika w Twoim ogrodzie i pozwolić im wyrosnąć na dojrzałe słoneczniki. Po kilku miesiącach przyniosą Ci tysiące nowych ziaren słonecznika, abyś mógł wysiewać je w domowej kiełkownicy.

Naprawdę warto, abyś zainteresował się kiełkami słonecznika, ponieważ jest to całkowicie zrównoważony sposób na karmienie Twojego ciała i umysłu.

 

Oto 12 powodów, aby uprawiać i jeść własne organiczne kiełki słonecznika

 

1.Kiełki słonecznika oferują jedną z najbardziej zrównoważonych form kompletnego białka roślinnego. Zapewniają wszystkie niezbędne aminokwasy i pomagają w naprawie tkanki mięśniowej, jednocześnie wspierając enzymy organizmu w wykonywaniu ich pracy.

2. Kiełkujące zieleniny słonecznika, zwane kiełkami słonecznika, zawierają do 100 razy więcej enzymów niż zwykłe, w pełni rozwinięte rośliny zielone. Oznacza to, że organizm łatwiej przyswaja ważne składniki odżywcze, witaminy i minerały.

3. Ziele kiełków słonecznika jest pełne kwasu foliowego i kompleksu witamin grupy B – ważnych składników odżywczych dla kobiet w ciąży i rozwijającego się dziecka.

4. Wysoki poziom przeciwutleniaczy w zielonych kiełkach słonecznika może wspomóc zdrowie Twojego serca, spowolnić proces starzenia i wspomóc regenerację komórek. Wysoki poziom witamin C, E i selenu może nawet obniżyć wysokie ciśnienie krwi i poprawić stan tętnic.

5. Zielone kiełki słonecznika są napakowane w składniki odżywcze i są niskokaloryczne, więc są doskonałym pokarmem dla tych, którzy chcą schudnąć.

6. Ziele kiełków słonecznika zawiera lecytynę, która pomaga rozkładać kwasy tłuszczowe w organizmie.

7. Kiełki słonecznika zawierają również witaminy A, D i E oraz  ważne minerały, w tym wapń, miedź, żelazo, fosfor, magnez i potas.

8. Jedzenie nasion słonecznika lub zieleniny kiełków słonecznika pomaga zwiększyć zdrowie reprodukcyjne, poprzez zapewnienie organizmowi obfitości cynku. Cynk działa również z ponad 300 enzymami w organizmie, aby wszystko działało sprawnie.

9. Ziele kiełków słonecznika niesamowicie zwiększa odporność. Zielone liście, szczególnie z kiełków słonecznika, są niezbędne do stworzenia  komórek limfatycznych. Ważnych komórek pobudzających odporność, znajdujących się w wyściółce przewodu pokarmowego, które pomagają utrzymać zdrowe bakterie jelitowe. Na szczęście wiele osób zdaje sobie już sprawę, że  zdrowe jelita są podstawową formą zwalczania chorób i obcych najeźdźców w ciele.

10. Kiełki słonecznika są pełne niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są potrzebne, aby roślina wykiełkowała. Zacznij kiełkować nasiona słonecznika, aby otrzymać do 900% więcej składników odżywczych z jedzenia.

11. Wszystkie kiełki, w tym kiełki słonecznika, są pełne chlorofilu. Tej samej substancji, która sprawia, że ​​rośliny stają się zielone. U ludzi ten składnik utrzymuje krew w zdrowiu, zmniejsza stan zapalny, uspokaja układ nerwowy, rewitalizuje tkanki i  wyrównuje poziom pH  w organizmie.

12. Skiełkowane ziarna słonecznika są bogate w makroskładniki: węglowodany, tłuszcze i białko. Większość kalorii w kiełkach słonecznika pochodzi z zawartego w nich tłuszczu, dlatego jest tak skoncentrowanym źródłem kalorii. Porcja kiełków słonecznika wielkości 1/4 szklanki zawiera 16 gramów tłuszczu ogółem (w tym 2 gramy nasyconego tłuszczu, 8 gramów wielonienasyconego tłuszczu, 6 gramów jednonienasyconych kwasów tłuszczowych), 6 gramów węglowodanów, 2 gramy błonnika i 6 gramów białka. Podczas gdy kiełki słonecznika mają wysoką zawartość tłuszczu, zawierają głównie zdrowe nienasycone tłuszcze. Spożywanie większej ilości tłuszczów wielonienasyconych i jednonienasyconych w miejsce tłuszczów nasyconych może pomóc w utrzymaniu poziomu Twojego cholesterolu we krwi, zgodnie z American Heart Association.

Z pewnością przyznasz, że powody, dla których warto jeść kiełki słonecznika, są przekonujące. Ja nie mam żadnych wątpliwości, że warto wprowadzić do diety kiełki słonecznika. Robi już tak wielu czołowych ekspertów żywienia.

 

Jak Uprawiać Kiełki w Domu w Słoiku  ?

 

Nie udało mi się znaleźć dla Ciebie fajnego filmu o tym, jak uprawiać kiełki słonecznika.

Nie mniej jednak hodowla kiełków słonecznika jest praktycznie taka sama dla wszystkich rodzajów nasion, w tym także nasion słonecznika. Z filmiku poniżej dowiesz się naprawdę interesujących rzeczy o uprawie kiełków.

 

Dodam od siebie, że ziarna słonecznika (mogą być obrane i kupione w sklepie spożywczym) namacza się 12 godzin. Jest to etap przygotowania do kiełkowania, aby pobudzić procesy wzrostu rośliny wewnątrz nasion słonecznika.

Po 12 godzinach wylej wodę ze słoika, przykryj gazą i nałóż gumkę recepturkę. Przepłukuj nasiona wodą dwa razy dziennie, najlepiej rano i wieczorem. Pamiętaj, aby słoik z kiełkującymi nasionami słonecznika trzymać do góry dnem. W przeciwnym razie, kiedy woda będzie zalegała w słoiku, grozi to rozwojem pleśni.

Kiełki słonecznika nadają się do spożycia po około 3-5 dniach.

 

Dlaczego Lepiej Jeść Kiełki Słonecznika Niż Nieskiełkowane Nasiona Słonecznika ?

 

Bo kiełki słonecznika mają średnio kilkadziesiąt razy więcej wartości odżywczych niż zwykłe nasiona słonecznika ze sklepu. Potwierdzają to badania i wszyscy eksperci oraz guru od zdrowego odżywiania.

Przytoczę Ci cytat z książki Paula Pitchforda “Odżywianie dla zdrowia”. Na 630 stronie wyjaśnia jakie procesy zachodzą ogólnie w każdego rodzaju kiełkach podczas kiełkowania nasion. W tym także w kiełkach słonecznika.

“W cyklu życiowym roślin kiełki reprezentują moment największej żywotności. Można wyraźnie doświadczyć tej witalności, kiedy kiełki jada się regularnie.

Podczas kiełkowania zawartość witamin i enzymów gwałtownie wzrasta. Jednocześnie cukier przekształcany jest w cukry proste, białko zmieniane w aminokwasy i peptony, a surowy tłuszcz jest rozkładany do postaci wolnych kwasów tłuszczowych.

Proces kiełkowania doprowadza zatem do wstępnego strawienia zawartych w nasionach składników odżywczych, co sprawia, że są one łatwiejsze do przyswojenia i dalszego metabolizowania.

To wyjaśnia, dlaczego zboża i rośliny strączkowe, z których wiele jest powszechnymi alergenami, często nie wywołują uczulenia, jeśli zostaną skiełkowane”.

Moim zdaniem powinno jadać się nasiona przede wszystkim w postaci kiełków. Raz, że są wielokrotnie bardziej przyswajalne, a dwa, że mają potężną ilość wartości odżywczych.

Kiełki słonecznika to genialny pokarm z rodzaju superfoods.

Już od dawna uprawiam nasiona słonecznika na kiełki i powiem Ci, że smakują rewelacyjnie. Kiełki słonecznika dodaję do sałatek, surówek, koktajli i smoothie. Smakują też fantastycznie jako zwykła przekąska.

Jeżeli masz blender wysokoobrotowy, możesz z kiełków słonecznika zrobić pasztet.

Spróbuj, bo naprawdę uprawa kiełków słonecznika jest banalnie prosta, a przyniesie Ci mnóstwo korzyści zdrowotnych. Odżywi wszystkie Twoje komórki jak najlepsza odżywka na świecie.


Źródła:

„Odżywianie dla zdrowia” Paul Pitchford, wydawnictwo Galaktyka, wydanie 3, Łódź 2017.

https://www.livestrong.com/article/524936-the-nutrition-in-sunflower-sprouts/

http://pioneerthinking.com/exploring-the-history-of-sunflowers

http://naturalsociety.com/11-reasons-grow-eat-sunflower-greens/

https://www.sunflowernsa.com/all-about/history/