algi morskie spirulina co to jest

Algi Morskie – Spirulina od A do Z

Czym są algi morskie tj. spirulina i czy rzeczywiście mają fantastyczne właściwości odżywcze, detoksykacyjne, antyoksydacyjne, odmładzające, a nawet lecznicze ? Odkryj sekrety spiruliny.

Sprawdźmy, czy alga morska spirulina jest superfood taką, za jaką się podaje. Bo bez wątpienia pyłek pszczeli kwiatowy, należy do superżywności o genialnych właściwościach.

 

Algi Morskie Spirulina – Co To Jest?

 

Alga morska spirulina jest bardzo prostym, jednokomórkowym organizmem, rodzajem niebieskozielonych alg.

Jest sklasyfikowana jako cyjanobakteria i z technicznego punktu widzenia jest rodzajem bakterii. W przeciwieństwie do innych bakterii ma ona chlorofil i wykorzystuje słońce jako źródło energii. Podobnie jak rośliny i glony.

Oto co o spirulinie pisze w swojej słynnej książce “Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości” David Wolfe. Na 125 – 126 stronie czytam:

“Spirulina należy do pierwotnej grupy jednokomórkowych, niebieskozielonych alg. W różnych jeziorach i arteriach wodnych naszej planety istnieje co najmniej trzydzieści pięć odmian spiruliny.

Spirulina to słodkowodne mikroskopijne algi żyjące w wodzie o odczynie zasadowym. Występują tu od czasów pojawienia się życia na Ziemi. Ich nazwa pochodzi od spiralnych mikroskopijnych pasków, zbyt małych, by dostrzec je gołym okiem.

Zielony kolor spiruliny pochodzi od chlorofilu, zaś niebieski od pigmentu o nazwie fikocyjanina.

Spirulina to jedna z najprostszych form życia, w związku z czym już od bardzo dawna stanowi element rozmaitych łańcuchów pokarmowych.

Pierwotne algi i plankton z ziemskich jezior i oceanów to fundamentalne źródło pożywienia dla wszelkich form życia. Są one podstawą i pierwszym elementem łańcucha pokarmowego. Dzięki fotosyntezie algi i plankton zamieniają światło słoneczne na czyste białko, kwasy tłuszczowe, węglowodany i niemal każdy niezbędny do życia składnik odżywczy”.

Te niebieskozielone “cudowne” glony żyją naturalnie w oceanach i słonych jeziorach w klimacie subtropikalnym. Dzika spirulina występuje w alkalicznych jeziorach Meksyku i na kontynencie afrykańskim. Optymalne warunki do wzrostu ma w wodach o niskiej zasadowości, ale może przetrwać zarówno w wodzie słodkiej, jak i morskiej.

Alga spirulina jest uprawiana komercyjnie i zbierana na całym świecie, od Meksyku, Afryki, Japonii, Hawajów, po Australię. Rozmnaża się szybko i rośnie do 30% dziennie, a przy tym łatwo się zbiera.

Szacuje się, że do 2020 r. produkcja komercyjna spiruliny osiągnie 220 000 ton. Japonia jest największym producentem spiruliny, a także jej największym konsumentem.

Alga morska spirulina jest poważnie omawiana jako zrównoważone źródło pożywienia, które może skończyć z głodem na świecie. W przeciwieństwie do większości roślin jest przetrwalnikiem, który jest w stanie wytrzymać ekstremalne wahania temperatury i zaniedbania, a mimo to wciąż się rozwija.

David Wolfe pisze o jej niebywałych właściwościach:

“Spirulina jest niezwykle wytrzymała. Niektóre odmiany potrafią przeżyć w uśpieniu nawet po wyparowaniu wody. Są w stanie utrzymać się przy życiu, wegetując na kamieniach rozgrzanych do temperatury dochodzącej do 70  stopni celsjusza. Dzięki tej odporności na ciepło spirulina zachowuje swoje wartości odżywcze w różnych temperaturach będących wynikiem transportu lub przetwarzania żywności”.

Zobacz krótki film, w którym David Wolfe zachwala fantastyczne właściwości algi spiruliny i surowego ziarna kakaowca.

 

Spirulina Czy Chlorella – Podobieństwa i Różnice

Która alga jest lepsza: spirulina czy chlorella ?

Chlorella to inna forma glonów, która jest czasami mylona ze spiruliną. Podstawowa różnica między spiruliną i chlorellą polega na tym, że spirulina jest wiele tysięcy lat starsza i nie posiada twardej ściany komórkowej, która sprawia, że ​​chlorella jest bliższa roślinie niż glonom.

Chlorella to doskonały sposób na detoksykację organizmu z rtęci, którą większość z nas jest skażona. Jeśli kiedykolwiek używałeś:

  • Chusteczek higienicznych
  • Nici dentystycznych
  • Pampersów
  • Wykałaczek
  • Patyczków do uszu
  • Wacików  (wymienione powyżej produkty higieny osobistej sterylizowane są chlorkiem rtęci)
  • Miałeś amalgatowe wypełnienia stomatologiczne
  • Otrzymałeś szczepionkę
  • Używałeś niektórych rodzajów naczyń kuchennych
  • Jadłeś ryby morskie
  • Oddychałeś powietrzem zanieczyszczonym oparami rtęci

To na 100% masz nagromadzone związki rtęci w organizmie.

Oczywiście lista produktów skażonych rtęcią jest o wiele dłuższa i wciąż rośnie.

Alga spirulina zawiera naturalne środki chelatujące, pomagające usunąć wiele metali ciężkich. Jednak najsilniejszym i najbardziej skutecznym naturalnym chelatorem ze wszystkich jest chlorella.

 

Historia Spożywania Algi Spiruliny

 

Te niebieskozielone algi używane są od czasów starożytnych. Obecnie spirulina jest stosowana w wielu suplementach diety ze względu na korzyści zdrowotne.

Badania wielokrotnie to potwierdziły.

Eksperci tacy jak badacz Jacques Simpore z Uniwersytetu w Wagadugu, badają historię i korzyści zdrowotne spiruliny. Uważają, że spirulina może być odpowiedzią na kryzys niedożywienia w Afryce.

Alga spirulina była spożywana przez wielu ludzi i przez bardzo długi czas w wielu krajach.

Rośnie w wielu jeziorach, morzach i oceanach na całym świecie. Spirulina została znaleziona w afrykańskim jeziorze Chad i meksykańskim jeziorze Texcoco. Ludzie z tych regionów suszą i spożywają spirulinę od czasów starożytnych, aż po dziś dzień.

Spirulina została po raz pierwszy odkryta przez Hernando Corteza i jego hiszpańskich konkwistadorów w 1519 roku. Cortez zaobserwował, że spirulina była podawana i spożywana przy stołach Azteków podczas jego wizyty w Texcoco.

Korzyści zdrowotne algi spiruliny zostały po raz pierwszy odkryte przez odkrywcę Pierre’a Dangearda. Zauważył on, że flamingi są w stanie przetrwać poprzez spożywanie niebieskozielonych alg.

Botanik Jean Leonard poparł ustalenia Dangearda, a ludzie wkrótce zaczęli komercjalizować spirulinę i czerpać z niej korzyści. Pierwszy zakład przetwórstwa spiruliny, Sosa Texcoco, został założony w 1969 roku przez Francuzów.

 

 

właściwości i wartości odżywcze algi morskiej spiruliny

 

 

Wartości Odżywcze Algi Morskiej Spiruliny

 

Alga morska spirulina jest jednym z najbardziej odżywczych składników na planecie Ziemia. Doktor Joseph Mercola z USA wymienił całą listę składników pokarmowych, którą w całości podaję poniżej. Jest to i tak wycinek wszystkich wartości odżywczych zawartych w spirulinie.

Według opinii dr Mercoli spirulina jest bogatym źródłem:

  • Witamin z grupy B (w tym wyjątkowo wysokie B-12), witaminy K, witaminy C, D, E i innych witamin.
  • Kwasu gamma-linolenowego (GLA, ważny kwas tłuszczowy dla serca i stawów)
  • Związków tj. metalotioneiny (białka połączone z metalami wiążącymi ciężkie izotopy promieniotwórcze)
  • Naturalnego jodu
  • Innych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym sulfolipidy, które mogą chronić komórki T pomocnicze przed zakażeniem wirusem HIV
  • Węglowodanów (15-20 procent)
  • Minerałów (w tym wapń, żelazo, magnez, selen, mangan, potas i cynk)
  • Fitopigmentów (fikocyjaniny, chlorofil i karotenoidy)
  • Osiemnastu różnych aminokwasów

Na temat kontrowersji wokół zawartości i przyswajalności witaminy B12 ze spiruliny pisałem w artykule: Gdzie jest najwięcej witaminy B12 w jedzeniu ?

Opinia Davida Wolfa na temat witaminy B12 w aldze morskiej spirulinie:

“Analizując badania przeprowadzone przez doktora Gabriela Cousensa, nie stwierdzono, by obecna w spirulinie witamina B12 przyczyniała się do wzrostu poziomu tej witaminy w ludzkiej krwi. Na obecnym etapie badań można więc dojść do wniosku, że chociaż spirulina zawiera witaminę B12, nie zwiększa ona jej poziomu w ludzkim organizmie i nie prowadzi do likwidowania niedoboru tej witaminy. Może ona jednak łagodzić objawy chorób często kojarzonych z niedoborem witaminy B12, takich jak np. anemia”.

Oprócz tej bogatej mieszanki odżywczej spirulina ma następujące specjalne właściwości:

 

Alga Morska Spirulina Jest Królową Białka – Ma Nawet 70% Protein !

 

Jeśli jesteś wegetarianinem, możesz zwrócić się do źródeł roślinnych, takich jak orzechy, fasola, soczewica i produkty sojowe. Niestety, soja nie jest zdrową żywnością, za którą się podaje.

Żadne z wyżej wymienionych źródeł białka nie różni się od białka wytwarzanego przez spirulinę. Spirulina ma zawartość białka w wysokości 65-71 procent ! W wołowinie wynosi tylko 22%, a w soczewicy 26%.

Oprócz tego, że jest bogata w białko, spirulina jest doskonałym źródłem niezbędnych aminokwasów i minerałów łatwo przyswajanych przez organizm. Musiałbyś spożywać tylko dwie łyżki spiruliny jako substytut białka do posiłku.

Białka w spirulinie są wysoko strawne (trawione są w 83 do 90 procent), ponieważ nie mają ścian celulozowych, takich jak drożdże i chlorella. W związku z tym wykorzystanie białka netto jest wysokie (między 53 a 61 procent) i nie wymaga gotowania w celu zwiększenia biodostępności białek.

Badania potwierdzają także bardzo wysoki “wskaźnik efektywności białka” dla spiruliny, co oznacza, że ​​organizm będzie w stanie efektywnie stosować te aminokwasy.

 

Spirulina Ma Jedną z NAJWYŻSZYCH Zawartości Kwasów Tłuszczowych GLA (kwasu gamma-linolenowego)

 

Alga morska spirulina jest potężnym źródłem kwasu tłuszczowego GLA.

Zawartość kwasu gamma-linolenowego rzadko jest tak wysoka w JAKIEJKOLWIEK żywności i zwykle kwas GLA musi być syntetyzowany przez organizm z kwasu linolowego.

David Wolfe w swojej książce “Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości” cytuje Paula Pitchforda, który twierdzi:

“Najbogatsze naturalne źródła GLA to mleko matki, algi spirulina oraz nasiona ogórecznika lekarskiego, czarnej porzeczki i wiesiołka. GLA jest istotny dla naszego wzrostu i rozwoju. Substancja ta w największej ilości jest obecna w mleku matki. Drugim co do zawartości GLA naturalnym źródłem pokarmowym jest spirulina. Często zalecamy spożywanie spiruliny osobom, które nigdy nie były karmione piersią. Ma to zainicjować rozwój hormonalny i umysłowy, który mógł nie nastąpić wskutek braku odpowiednich składników odżywczych w fazie niemowlęcej. Odpowiednia dawka to porcja zapewniająca 150-350 miligramów GLA dziennie. Standardowa 10-gramowa porcja spiruliny zapewnia 131 miligramów GLA”.

 

Spirulina Jest Bogactwem Składników Mineralnych i Witamin

 

Algi morskie spirulina mają całe spektrum witamin i minerałów.

Dr Joseph Mercola twierdzi, że spirulina ma mniej więcej taką samą zawartość wapnia, fosforu i magnezu, co mleko, poziom witaminy E (tokoferolu) porównywalny z kiełkami pszenicy i cztery razy więcej witaminy B12 niż surowa wątroba!

(Moja uwaga. Prawdopodobnie dr Mercola nie znał jeszcze najnowszych badań dr Cousensa na temat witaminy B12 i jej przyswajalności. Dlatego witamina B12 ze spiruliny nie jest jej dobrym źródłem).

Dodam jeszcze krótki, uzupełniający cytat.

“Jest  bogata w witaminy A (beta-karoten), B1, B2, B6, E oraz K”. – David Wolfe

 

Jakie Jeszcze Są Korzyści Ze Spożywania Spiruliny ?

 

Korzyści ze spożywania algi morskiej spiruliny jest mnóstwo !

Badania wykazały, że dzieci, które otrzymywały suplementy spiruliny codziennie przez pięć dni w tygodniu przez dwa miesiące, miały lepszy stan odżywienia i lepszy status intelektualny w porównaniu do tych, które jej nie spożywały.

Ta żywność jest tak gęsta pod względem odżywczym, że NASA i Europejska Agencja Kosmiczna badają korzyści wynikające z włączenia spiruliny do diety astronautów na statkach kosmicznych i na Marsie.

Nawet poza żywieniem spirulina oferuje wiele korzyści dla środowiska i tych, którzy ją pielęgnują.

Na przykład wytwarzanie spiruliny wymaga 10 razy mniej wody niż innych warzyw, a zbiory odbywają się przez cały rok. Według organizacji Antenna India, w porównaniu do soi, spirulina ma 20-krotnie większe zbiory białka na akr.

 

opinie o korzyściach algi morskiej spirulinie

 

Spirulina Pomaga w Detoksykacji Metali Ciężkich, Szczególnie Arszeniku !

 

Jak spirulina pomogła uratować miliony ludzi przed zatruciem arszenikiem ?

Większość z nas przyjmuje czystą, zdrową wodę pitną za pewnik. Niestety, w niektórych krajach, takich jak Bangladesz, jest to luksus. Większość zasobów wody w Bangladeszu jest obciążona arsenem. Do połowy lat 90. niewiele można było zrobić, aby leczyć umierających pacjentów po zatruciu arszenikiem.

Naukowcy z Bangladeszu przeprowadzili trzymiesięczne badanie w szpitalu, w którym algi morskie spirulina zostały podane 33 pacjentom, a 17 otrzymało placebo. Wyniki okazały się zaskakujące, gdyż 82 procent osób przyjmujących spirulinę wykazało olbrzymią poprawę.

Ludzkie ciało jest atakowane przez toksyny z wielu źródeł. Powietrze, którym oddychamy, jedzenie, które spożywamy, i woda, którą pijemy, są często zanieczyszczane przez substancje chemiczne, które potencjalnie są szkodliwe dla zdrowia ludzkiego.

W szczególności Światowa Organizacja Zdrowia stwierdziła, że ​​na Amerykę wpływają nienaturalnie wysokie poziomy nieorganicznego arsenu. Miliony ludzi na Bliskim Wschodzie cierpią z powodu zatrucia arszenikiem.

Ponieważ istnieje niewiele istniejących rozwiązań w zakresie leczenia zatrucia arszenikiem w skali globalnej, naukowcy zbadali potencjalne działanie spiruliny. W jednym z niewielkich badań z udziałem 24 osób z zatruciem arszenikiem stwierdzono, że ekstrakt ze spiruliny w połączeniu z suplementacją cynkiem obniża poziom fizjologiczny arsenu o 47%.

 

Spirulina Jest Bogata w Przeciwutleniacze, a Niszcząc Wolne Rodniki, Wydłuża Naszą Młodość i Życie

 

Według Jacques’a Simpore alga spirulina ma dużo przeciwutleniaczy.

Niektóre z przeciwutleniaczy występujących w spirulinie to selen, kwas fenolowy, witamina E i karotenoidy. Przeciwutleniacze niszczą wolne rodniki w organizmie, które uszkadzają komórki. Według ekspertów z American Dietetic Association (ADA), przeciwutleniacze mogą również chronić organizm przed rakiem, infekcjami, cukrzycą i chorobami serca.

Uważa się, że alga spirulina ma dobre działanie przeciwzapalne.

Głównym motorem tej korzyści jest jej działanie antyoksydacyjne. Uszkodzenie oksydacyjne przez wolne rodniki może uszkodzić nasze komórki i DNA. To uszkodzenie może ostatecznie prowadzić do stanu zapalnego i licznych chorób. Jednak właściwości przeciwutleniające spiruliny mogą pomóc w zapobieganiu powstawaniu takich uszkodzeń zapalnych.

Interesującą opinię o przeciwutleniaczach w spirulinie wyraził w książce David Wolfe:

“Przeciwutleniacze w spirulinie miały za zadanie chronić algi i ich DNA przed promieniowaniem ultrafioletowym na wczesnym etapie istnienia Ziemi, w epoce kambru, gdy atmosfera była rzadsza niż dziś, a w wyniku różnic w spektrum promieniowania słońca większość roślin miała kolor niebieski, a nie zielony. Gdy jemy spirulinę, jej przeciwutleniające zielone i niebieskie pigmenty trafiają do naszych komórek, dzięki czemu zyskujemy ochronę przed promieniowaniem ultrafioletowym na poziomie komórkowym”.

W dalszej części na tej samej 132 stronie wymienia przeciwutleniacze w spirulinie.

“Spirulina zawiera następujące przeciwutleniacze:

  • Beta-karoten (oraz inne karotenoidy). Karotenoidy to naturalne rozpuszczalne w tłuszczu przeciwutleniacze, które wydłużają życie i wspierają układ odpornościowy.
  • Chlorofil: doskonała substancja wspomagająca produkcję i oczyszczanie krwi.
  • Zeaksantyna: najważniejszy przeciwutleniacz poprawiający wzrok.
  • Dysmutaza ponadtlenkowa (SOD): powszechnie uważana za jeden z najważniejszych dla zdrowia enzymów metabolicznych i przeciwutleniaczy.
  • Fikocyjanina: niezwykły niebieski pigment pomagający w tworzeniu komórek macierzystych (ważne: kolorowe pigmenty roślinne są przeciwutleniaczami)”.

Algi morskie spirulina, mogą także pomóc w regeneracji mięśni.

Dlaczego ?

Zmęczenie mięśni podczas i po wysiłku jest spowodowane zjawiskiem zwanym “wysiłkowym uszkodzeniem oksydacyjnym”. Na szczęście przeciwutleniacze mogą pomóc w zmniejszeniu tego procesu!

Niektóre badania wykazały, że algi spirulina mogą zwiększać wytrzymałość i opóźniać czas zmęczenia. Uważa się, że jest to spowodowane wysoką zawartością przeciwutleniaczy w spirulinie.

Tak więc algi morskie spirulina to fantastyczne źródło białka roślinnego, które przyswaja się prawie w 100% ! Jeden z najlepszych antyoksydantów na świecie i chelatów metali ciężkich. Mówi się, że algi morskie spirulina, są tak bogate w składniki odżywcze, że do przeżycia wystarczy jedynie spirulina i woda.


Źródła:

“Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości” David Wolfe, wydawnictwo Vivante, wydanie I, Białystok 2015

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/07/01/spirulina-the-amazing-super-food-youve-never-heard-of.aspx

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/07/17/spirulina-one-of-natures-nearperfect-foods.aspx

http://www.foodmatters.com/article/health-benefits-of-spirulina

http://www.foodmatters.com/article/top-12-reasons-to-use-spirulina

https://www.naturalnews.com/041615_spirulina_nutritional_supplements_health_benefits.html