fbpx
orzechy pekan czyli orzesznik jadalny

Orzechy Pekan, Czyli Orzesznik Jadalny – Orzech Numer 1

Jakie orzechy mają najwięcej odmładzających antyoksydantów ? Na czym polega “paradoks orzechów pekan” ? To prawda, że orzeszki pekan są dobre na odchudzanie i utratę wagi ?

W innym moim artykule pisałem o tym, dlaczego orzechy włoskie są zdrowe ? Przeczytaj też, czy świeże owoce żurawiny i sok żurawinowy odmładzają komórki.

Orzechy pekan, znane jako orzesznik jadalny pochodzą z dużego orzechowego drzewa liściastego, wywodzącego się z Ameryki Północnej i Meksyku.

Angielskie słowo pecan pochodzi z języka Indian Algonkinów i oznacza “orzech zbyt twardy do zgniecenia dłonią” lub – szerzej – “coś do zmiażdżenia tylko narzędziem”.

Orzechy pekan rozpoczynają swoją historię w Ameryce Północnej, sięgającą XVI wieku. Historia orzesznika jadalnego pokazuje, że jest to zdecydowanie jeden z najcenniejszych gatunków orzechów Ameryki Północnej. W Stanach Zjednoczonych orzechy pekan znajdują się na drugim miejscu pod względem popularności.

Drzewa orzechów pekan mogą urosnąć do ponad 30 metrów i żyć ponad tysiąc lat.

Mieszkańcy przedkolonialnych centralnych i wschodnich regionów Ameryki Północnej i dolin rzecznych Meksyku używali orzechów pekan jako głównego źródła pożywienia. Ponieważ były one łatwo dostępne, skorupka orzesznika jadalnego łatwiej rozłupywała się niż inne gatunki orzechów Ameryki Północnej i miały doskonały maślany smak.

Nie mówię już o niezrównanych wartościach odżywczych.

Przez pewien czas używano orzechów pekan nawet jako waluty wśród rdzennych mieszkańców Ameryki.

Uważano, że rodzime plemiona używały orzechów pekan do wytwarzania sfermentowanego napoju zwanego “Powcohicora”. Opieranie się plemion na orzechach orzesznika jadalnego, zarówno w zakresie odżywiania, jak i handlu, zachęciło ich do uprawy orzechów pecan.

Dwóch prezydentów Stanów Zjednoczonych znało i promowało orzeszki pekan.

Po podróży do Doliny Missisipi w 1775 roku Thomas Jefferson powrócił do Wirginii z kilkoma orzechami pekan i sadzonkami. Podekscytowany Jefferson podzielił się nimi z Georgem Washingtonem. Zaraz po wojnie secesyjnej, żołnierze Unii pomogli zwiększyć popularność orzechów pecan. Wracając na północ kraju, przywieźli ze sobą orzechy orzesznika jadalnego.

W 1822 roku Abner Landrum z Południowej Karoliny odkrył nową technikę, dzięki której można przeszczepiać lub łączyć rośliny pekan pochodzące z najlepszych dzikich odmian.

Obecnie istnieje ponad 1000 odmian orzechów pekan, wiele nazwanych znanymi plemionami Indian, między innymi: Cheyenne, Choctaw, Mohawk, Shawnee i Sioux.

Ciekawostki o Orzechach Pekan (Orzesznik Jadalny)

Orzechy Pekan – Właściwości i 7 Korzyści Zdrowotnych

Podobnie jak wiele orzechów, orzechy pekan mają także niesamowite zalety dla zdrowia. Oto 7 korzyści zdrowotnych orzesznika jadalnego.

1. Promowanie zdrowia układu trawiennego, łagodzenie zaparć. Włókno jest niezbędne do  promowania zdrowia jelita grubego i prawidłowej perystaltyki jelit. Włókno obecne w orzechach pekan pomaga oczyścić układ żołądkowo-jelitowy, a okrężnicy pracować z większą wydajnością. Inne korzyści związane z jedzenia błonnika i jego wpływu na jelito grube to zmniejszone ryzyko zapalenia okrężnicy, raka okrężnicy i hemoroidów.

2. Wzmacnianie zdrowia serca. Błonnik jest również znany z wpływu na poprawę zdrowia serca. Orzeszki pekan zawierają również zdrowe, jednonienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas oleinowy i fenolowe przeciwutleniacze. Obie te substancje pomagają zapobiegać chorobie wieńcowej i udarom. Dodatkowo jedno badanie opublikowane w sierpniowym numerze “Nutrition Research” wykazało, że orzechy pekan mogą pomóc w zapobieganiu chorobie wieńcowej poprzez hamowanie niepożądanego utleniania lipidów we krwi.

3. Promowanie zdrowia kości i zębów, zapobieganie bolesności mięśni. Fosfor wapniowy jest najobficiej występującym minerałem w organizmie, a 85% znajduje się w kościach i zębach. Pozostałe 15% można znaleźć zarówno w komórkach, jak i tkankach. Oprócz pomagania organizmowi w oczyszczaniu odpadów minerał ten współpracuje z wapniem, aby promować zdrowie kości i zębów. Dodatkowo fosfor obecny w orzeszkach pekan jest niezbędny do wzrostu i naprawy komórek i tkanek wraz z produkcją DNA i RNA. Wreszcie, fosfor pomaga zapobiegać bólom mięśni po wysiłku.

4. Przeciwzapalne. Orzechy pekan są bogate w magnez – minerał znany ze swoich właściwości przeciwzapalnych. Jedno z  badań wykazało, że  wskaźniki zapalne w organizmie zostały zredukowane, gdy zwiększono spożycie magnezu. Ponadto zapalenie w tętnicach ściany również uległo zmniejszeniu dzięki spożyciu magnezu. Na podstawie wyników tego badania magnez z orzechów pekan może skutecznie zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia, zapalenia stawów, choroby Alzheimera i innych dolegliwości zdrowotnych związanych z zapaleniem.

5. Obniżenie ciśnienia tętniczego. Magnez również pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Tak się składa, że orzeszki pekan są bogate w magnez.

6. Zredukowane ryzyko udaru. Po analizie 7 badań opublikowanych w ciągu 14 lat naukowcy odkryli, że ryzyko udaru mózgu zmniejszyło się o 9% na każde 100 mg magnezu, które osoba spożywa dziennie. Badania można znaleźć w American Journal of Clinical Nutrition.

7. Mniejsze ryzyko raka piersi. Podobnie jak oliwa z oliwek, orzechy pekan zawierają kwas oleinowy, kwas tłuszczowy z pewnymi obiecującymi korzyściami. Jedna z głównych zalet kwasu oleinowego obraca się wokół zmniejszonego ryzyka raka piersi.

orzechy pekan mają zdrowotne właściwości i wartości odżywcze

Orzechy Pekan – Wartości Odżywcze

Złożony w przeważającej części z tłuszczu (o zawartości tłuszczu  ponad 70 procent) orzech pekan zawiera więcej tłuszczu niż jakikolwiek inny orzech. Niech Cię jednak nie zwiedzie zawartość tłuszczu.

Ponieważ te wspaniałe orzechy pekan o smaku maślanym są bogate w liczne witaminy i minerały znane z promowania różnych aspektów zdrowia. Poniżej przedstawiłem niektóre z najważniejszych składników odżywczych znajdujących się w pekanach.

Makroskładniki: białka, węglowodany i tłuszcze

Minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, miedź, mangan, selen.

Witaminy: B1, B2, B3, B5, B6, B9, cholina, witamina C, witamina A, E i K.

Orzeszki pekan mają również mnóstwo minerałów. Mangan, którego pekan oferuje aż 245% dziennej wartości na porcję, jest bardzo dobry dla twojego serca. Pekan zawiera 65% dziennej wartości miedzi, krytycznej dla produkcji energii w komórkach i 33% magnezu (pomagając w utrzymaniu zdrowego układu odpornościowego, funkcji nerwów, rytmu serca, siły mięśni i kości) oraz cynku (dla optymalnej funkcji odpornościowej, syntezy białek, syntezy DNA, podziału komórek i gojenia ran). Zawartość fosforu, żelaza, wapnia i selenu w pekanach utrzymuje się jako wartości odżywcze.

W tej samej skali jedna porcja pekan oferuje 48% dziennej wartości tiaminy (która pomaga komórkom przekształcać węglowodany w energię i wspomaga pracę serca, mięśni i układu nerwowego), 42% dziennej wartości  błonnika i 20% białka w jednej porcji. Z 78 gramów całkowitego tłuszczu 7 jest nasyconych. Orzeszki pekan są wypełnione kwasami tłuszczowymi, takimi jak kwas oleinowy, który jest niezbędny dla Twojego organizmu, co doskonale nadaje się do kontroli wagi. Sterole roślinne w pekanach oferują dalszą zdolność obniżania poziomu cholesterolu” – dr Joseph Mercola.

Najnowsze badania amerykańskiego Departamentu Rolnictwa (USDA) potwierdzają, że orzeszki pekan wciąż są orzechami najbardziej bogatymi w przeciwutleniacze.

Orzechy pekan należą do najwyższej kategorii żywności, która ma największą zdolność antyoksydacyjną.

Za pomocą metody o nazwie ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) naukowcy przeanalizowali 277 różnych pokarmów i stwierdzili, że orzechy pekan mają najwyższą wśród wszystkich orzechów zdolność antyoksydacyjną.

Przy 17 940 jednostkach ORAC na 100 gramów, orzech pekan miał największą zdolność przeciwutleniającą w porównaniu do ośmiu innych pospolitych orzechów. Ogólnie rzecz biorąc, orzechy pekan znajdują się w pierwszej dwudziestce pod względem zdolności przeciwutleniającej wśród 277 produktów żywnościowych analizowanych w badaniu.

“Nasze testy pokazują, że spożywanie orzechów pekan zwiększa ilość zdrowych przeciwutleniaczy w organizmie” – mówi Ella Haddad, drPH, naukowiec z LLU, profesor nadzwyczajny w School of Public Health department of nutrition.

“Ten efekt ochronny jest ważny, ponieważ pomaga zapobiegać rozwojowi różnych chorób, takich jak rak i choroby serca”.

Przeciwutleniacze są substancjami znajdującymi się w żywności, która chroni przed uszkodzeniem komórek i, jak wykazały badania, może pomóc w zwalczaniu chorób takich jak choroba Alzheimera, Parkinsona, rak i choroby serca.

Badanie USDA było kontynuacją projektu badawczego z 2004 roku, który po raz pierwszy wykazał, że orzeszki pekan zawierają więcej antyoksydantów niż jakikolwiek inny orzech drzewny.

Jakie Przeciwutleniacze Znajdują Się w Orzeszkach Pekan ?

Orzechy pekan, podobnie jak wiele innych pokarmów bogatych w zdrowe tłuszcze, ma bardzo duże ilości przeciwutleniaczy.

Ponieważ tak wiele zanieczyszczeń w powietrzu, wodzie i żywności promuje uszkodzenia oksydacyjne w Twoim organizmie, ważne jest spożywanie  pokarmów o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy. W dzisiejszych czasach to już jest konieczność, aby przeciwdziałać tym szkodom.

Uszkodzenia wywołane stresem oksydacyjnym są zwykle powiązane z wysoką częstością występowania nowotworów, chorób serca i wielu innych chorób, w których komórki ulegają mutacji.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Loma Linda w Kalifornii wykazało, że jedzenie pekanów znacznie zwiększyło poziom przeciwutleniaczy w krwiobiegu w ciągu 24 godzin po spożyciu.

Tak więc orzechy pekan mogą być pomocnym dodatkiem do diety bogatej w przeciwutleniacze.

Żywienie orzeszkami pekan jest szczególnie wysokie w:

  • fenole
  • proantocyjanidyny
  • hydrolizowalne garbniki
  • flawonoidy
  • i kwasy fenolowe

Ze względu na dużą ilość przeciwutleniaczy, orzech pekan jest kluczowym składnikiem diety dla zdrowego serca.

Na przykład zrozumiałe jest, że dysmutaza ponadtlenkowa, enzym kontrolujący dystrybucję rodnika ponadtlenkowego, ma dużą rolę do odegrania w zapaleniu i ochronie przed stresem oksydacyjnym. Produkcja i funkcja dysmutazy ponadtlenkowej są ważne ze względu na obniżone ryzyko chorób serca, a także pomagają zmniejszyć stan zapalny w stanach zapalnych takich jak zapalenie stawów.

Jedna z form dysmutazy ponadtlenkowej, czyli “SOD”, wynika w dużej mierze z dużej zawartości manganu w orzechach pekan.

Najwyższe właściwości przeciwutleniające zawierają organiczne orzechy pekan.

Spośród 277 artykułów spożywczych i orzechów testowanych na wartość antyoksydacyjną przez USDA, orzechy pekan zajmują 1 miejsce wśród wszystkich badanych orzechów.

Te przeciwutleniacze z pekanów chronią Twoje komórki przed wolnymi rodnikami, które zakłócają działanie systemów regulujących metabolizm. Silny przeciwutleniacz beta-sitosterol stanowi 90% przeciwutleniaczy w pekanach.

Witamina E również odgrywa ważną rolę.

Oprócz swojej roli w metabolizmie jest także silnym przeciwutleniaczem. Dwie z ośmiu różnych form witaminy E, alfa i gamma-tokoferol znajdujące się w orzechach pekan, działają również jako przeciwutleniacze i oczyszczają krew z wolnych rodników.

orzechy pekan tak zwany orzesznik jadalny ma dużo kalorii i tłuszczu lecz jest dobry na odchudzanie

Orzechy Pekan a Odchudzanie

Na czym polega “paradoks orzechów pekan”, że mimo dużej zawartości tłuszczu wspierają odchudzanie ?

Przez lata władze medyczne ostrzegały przed spożywaniem orzechów z powodu ich wysokiej zawartości tłuszczu i energii. Niedawne badania opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition zauważyły:

“…orzechy są wysokotłuszczowym, gęstym energetycznie pokarmem, ale dowody wskazują, że stanowią one niewielkie wyzwanie i mogą nawet wspomagać zarządzanie wagą”.

Ta widoczna sprzeczność jest powszechnie nazywana “paradoksem orzechów”.

Okazuje się, że jeśli chodzi o wagę, orzechy pekan to jedna z najlepszych potraw, jakie można zjeść. Te smaczne orzechy zawierają duże ilości zdrowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Badania pokazują, że ludzie, którzy otrzymują dużo tych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, mają tendencję do obniżania masy ciała.

“Przegląd 31 badań wykazał, że ludzie, którzy jedli orzechy regularnie mieli szczuplejsze talie i łatwiej było im utrzymać wagę” – globalhealingcenter.com.

Orzeszki pekan – zdrowe przekąski na odchudzanie

Nawet traktując orzeszki pekan jako przekąski, dostajesz dużą dawkę ważnych minerałów, takich jak wapń i potas oraz niezbędne witaminy, takie jak C, A i kompleks B, który wspiera energię. Jednak to witamina E, cynk i magnez w pekanach, pomagają w utracie wagi.

Razem witamina E i witamina K budują czerwone krwinki, które zwiększają dostępność tlenu w komórkach i zwiększają metabolizm. Witamina E pomaga również w budowaniu mięśni. Twoje mięśnie działają lepiej i zwiększasz beztłuszczową masę mięśniową.

“W badaniu obejmującym 246 uczestników stwierdzono, że osoby z wyższym poziomem witaminy E mają mniejszą otyłość brzuszną” – globalhealingcenter.com. 

Cynk poprawia sposób używania i metabolizowania cukru. Zapobiega gromadzeniu się tłuszczu i utrzymuje zdrowe kilogramy ciała. Dodatkowo cynk wspomaga układ odpornościowy i gojenie się ran.

“Magnez przyczynia się do ponad 300 różnych funkcji metabolicznych w organizmie. Odgrywa rolę w tym, jak szybko twoje ciało przekształca glukozę w energię. W ten sposób wytwarza więcej energii i utrzymuje niski poziom cukru we krwi. Badania wykazały, że osoby, które zwiększają ilość magnezu, tracą szybciej i mają bardziej aktywny metabolizm, który pomaga utrzymać prawidłową wagę” – globalhealingcenter.com.

Jak jeszcze garść orzechów pekan pomaga schudnąć ?

Jak donosi się zarówno w Harvard Gazette, jak i New England Journal of Medicine, osoby jedzące orzechy są bardziej szczupłe.

Orzechy pekan zawierają białko i kwasy tłuszczowe, które sprawiają, że czujesz się pełny, dostarczając Ci bogactwo składników odżywczych. A do tego dostajesz witaminy i minerały, które pomagają regulować poziom cukru we krwi i stymulują Twój metabolizm.

Jeśli chcesz w pełni wykorzystać wszystkie zalety jedzenia orzeszków pekan, najlepiej spożywaj organiczne orzechy pekan.

Wbrew temu, co wielu popularnych osób głosi, diety o niskiej zawartości tłuszczu w rzeczywistości wcale nie są dla Ciebie korzystne. Jednym z powodów jest sposób, w jaki dieta bogata w tłuszcz pomaga Ci czuć się pełnym.

Kompleksowa odpowiedź jest jeszcze bardziej zachęcająca.

Na przykład, zdrowe tłuszcze (jak te znajdujące się w orzeszkach pekan) wpływają na hormon grelina, który jest istotną częścią utrzymania wagi. Wysoki poziom greliny w mózgu wiąże się z podwyższonym poziomem stresu i chęcią jedzenia dużo.

Oprócz wysokiej jakości zdrowych tłuszczy, żywienie orzechami pekan zawiera duże ilości manganu.

Co jest przydatne na różne sposoby, także do odchudzania. Chociaż nie jest całkowicie jasne, dlaczego mangan, szczególnie w połączeniu z innymi pomocniczymi składnikami odżywczymi, pomaga zmniejszyć masę ciała u otyłych lub z nadwagą mężczyzn i kobiet.

“Jednym z takich wspomagających składników odżywczych jest miedź, występująca także w znaczących ilościach w żywieniu pekan. Miedź jest niezbędna w ponad 50 różnych reakcjach enzymatycznych niezbędnych do utrzymania szybkiego metabolizmu, a także w tworzeniu adenozynotrójfosforanu (ATP), źródła energii organizmu” – draxe.com.

Miedź nie jest jedynym niezbędnym składnikiem odżywczym do produkcji ATP.

Twoje ciało potrzebuje również innych składników odżywczych, aby wykonać to zadanie. W tym tiaminy, znanej również jako witamina B1. Tiamina nie tylko pomaga zwiększyć poziom energii w produkcji ATP, ale także w procesie produkcji czerwonych krwinek, który organizm wykorzystuje również jako paliwo energetyczne.

Jasno wynika, że jedzenie orzechów pekan (owoców orzesznika jadalnego) jest korzystne dla zdrowia. Orzeszki pekan zawierają potężne ilości przeciwutleniaczy, witamin, minerałów i zdrowych tłuszczów.

Więc, czy warto jeść orzechy ?

To jest pytanie retoryczne. Pewnie, że tak !

Pamiętaj, aby orzechy pekan, jak i każde inne orzechy moczyć w wodzie przez kilka godzin przed spożyciem. Dzięki temu będą o wiele bardziej przyswajalne i drastycznie zwiększysz ilość wchłoniętych do krwi składników pokarmowych z orzechów.

Smacznego i dużo zdrowia Ci życzę.


Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Orzesznik_jadalny

https://uspecans.org/history-of-pecans/

http://www.natchitochespecans.com/history-of-pecans/

https://ilovepecans.org/usda-pecans-still-1-for-antioxidants-among-all-nuts/

https://draxe.com/pecan-nutrition/

https://www.globalhealingcenter.com/natural-health/pecans-a-weight-loss-snack/

http://naturalsociety.com/health-benefits-of-pecans-7-reasons-eat-pecans/

https://www.healthbenefitstimes.com/pecans/