surowe żółtko jajka wartości odżywcze i właściwości lecznicze

Surowe Żółtko Jajka – Właściwości Lecznicze i Wartości Odżywcze

Jakie składniki odżywcze i właściwości lecznicze posiada surowe żółtko jajka ? Czy surowe żółtka jaj mają wszystkie składniki pokarmowe potrzebne do życia ?

Takie jak witaminy, minerały, aminokwasy i zdrowe tłuszcze…

Czytaj dalej, a przekonasz się, że świeże surowe jajka od zdrowych kur są bogactwem składników pokarmowych. Matka natura po raz kolejny pokazuje nam, jaka jest niezwykła. Miłego czytania.

Polecam Ci też 2 artykuły o super zieleninach:

Chlorofil w Płynie – 50 Korzyści Picia Soku z Trawy Pszenicznej

Zielone Koktajle z Jarmużu – 4 Korzyści i Właściwości Lecznicze

 

Surowe Jajka – Wartości Odżywcze i Korzyści Zdrowotne

 

Wartości odżywcze i korzyści zdrowotne z surowych jaj są gigantyczne !

Przecież w jajku (głównie w surowym żółtku jajka) jest wszystko, co jest potrzebne do tego, aby powstało życie. Z tego, co jest wewnątrz jajka, rośnie pisklę. Dzięki składnikom odżywczym jaja budują się wszystkie komórki organizmu małego kurczaka.

W surowym jajku jest wszystko, co jest potrzebne do życia ! 

Z surowego jajka, nie gotowanego, wykluje się kurczak. A czy wykluje się kurczak z tego samego jajka, kiedy je zagotujesz ? Oczywiście, że nie ! Gotowanie, smażenie, pieczenie jajek, każda obróbka termiczna zabija życie w jajku. Niszczy enzymy, aminokwasy, witaminy i składniki odżywcze w surowym jajku.

Takie gotowane jajko kurze jest trupem !

Proces gotowania jajek niszczy dobroć, której tak bardzo potrzebują nasze ciała, ponieważ zmienia się natura białek i tłuszczów pod wpływem ciepła. Po ugotowaniu białko jaja zmienia swój kształt chemiczny, a często ten proces może być przyczyną alergii.

Z reguły podczas jedzenia surowych jaj zniknie wszelka zapadalność na alergię na jajka. Tylko w nielicznych przypadkach alergia nie ustąpi od razu.

Niespodziewanie, pomimo „złej prasy” surowe jaja, ekologiczne lub przynajmniej ze znanego źródła zdrowych kur z wolnego wybiegu, są doskonałym tonikiem dla zdrowia. Regularne spożywanie surowych jaj zrobi cuda dla Twojego ogólnego stanu zdrowia.

Wyjątkowo lekkostrawne, surowe jaja zapewniają wspaniałe wzmocnienie układu odpornościowego i całkowicie zbilansowany pakiet odżywczy. Dobry układ odpornościowy jest jedną z kilku rzeczy, które organizm musi mieć, by pokonać raka.

Dieta wielu osób wykazuje niedobór wysokiej jakości białek i tłuszczów, a jaja są jednym z najlepszych źródeł. Surowe jaja mają wiele zalet, zawierają niezbędne składniki odżywcze dla mózgu, nerwów, gruczołów i hormonów, są zbilansowane pod względem odżywczym i bardzo zalecam Ci dodanie surowych jaj do Twojego programu żywieniowego.

Aminokwasy siarkowe pomogą Ci zachować młodość, surowe jaja zawierają również wiele innych ważnych substancji, w tym białka, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz niacynę, ryboflawinę, biotynę, cholinę, witaminy A, D i E, magnez, potas, fosfor, mangan, żelazo, jod, miedź, cynk i siarkę.

Żółtka jajek są jednym z niewielu pokarmów zawierających witaminę D.

 

Czy należy Jeść Jajka, Jak Je Przygotować i Ile Można Zjeść Jajek – Opinia Dr. Jerzego Zięby

 

Historia Spożywania Jajek

 

Ludzie spożywają jajka od około sześciu milionów lat, odkąd istnieją na ziemi. Dawno temu przed wiekami człowiek zdobywał jajka, po prostu wspinając się do miejsca, w którym znajdowały się gniazda ptaków i je zbierał.

Około 7000 lat  p.n.e. ludzie w Chinach i Indiach trzymali kurczaki i jedli od nich jajka, więc nie musieli już polować na dzikie ptasie jajeczka.

Jednak jaja kurze nie dotarły do ​​Zachodniej Azji, Egiptu i Europy aż do około 800 r. p.n.e., a nawet później. Ludzie w południowej Afryce zaczęli jeść kurze jajka w około 500 r. n.e. Wcześniej Europejczycy i Azjaci hodowali kaczki i gęsi dla swoich jaj.

Około roku 300 p.n.e. hodowcy krów w Egipcie i Chinach opracowali sposoby wylęgania się jaj kurzych w ciepłych piecach z gliny. Dzięki temu kury nie musiały siedzieć na jajkach, aby mogły wylęgnąć się kurczaki. Zamiast tego kury mogłyby złożyć więcej jaj. Ten system fabryczny sprawił, że jaja kurze stały się tańsze i więcej osób zaczęło je jeść.

W obecnych czasach kury nioski składają jaja przez cały rok. Rolnicy trzymają je w dużych budynkach z oświetleniem elektrycznym i klimatyzacją, aby mogli kontrolować temperaturę i ilość światła.

Na początku ludzie jedli jaja na surowo, ale kiedy zaczęli używać ognia (około miliona lat temu), zaczęli piec jajka w węglach. Wraz z wynalezieniem ceramiki, około 5000 r. p.n.e., gotowanie jaj stopniowo stawało się powszechniejsze.

 

Czy Surowe Jajka Są Zdrowe – Opinia Dr. Josepha Mercoli

 

Przytoczę poniżej cytat z artykułu napisanego przez Josepha Mercolę, w którym wyraża osobistą opinię o spożywaniu surowych jajek. 

“Od czasu opublikowania tego artykułu w 2005 r. Dokładniej przestudiowałem kwestię, czy konsumować CAŁE surowe jaja, czy tylko żółtka jaj … a moim zaleceniem jest spożywanie CAŁYCH surowych jajek, jak pierwotnie zalecałem w 2002 roku.

Unikanie surowych żółtek jaj jest konwencjonalnym dogmatem żywieniowym, ponieważ surowe białka zawierają glikoproteinę zwaną awidyną, która jest bardzo skuteczna w wiązaniu biotyny, jednej z witamin z grupy B. Problem polega na tym, że może to prowadzić do niedoboru biotyny. Prostym rozwiązaniem jest gotowanie białka, ponieważ całkowicie dezaktywuje on awidynę.

Problem polega na tym, że to całkowicie dezaktywuje prawie każde inne białko w białku jaja. Podczas gdy nadal będziesz czerpał korzyści odżywcze ze spożywania gotowanych białek, z punktu widzenia wartości odżywczych wydaje się, że lepiej spożywać je niegotowane.

Zwróciły mi to dwie grupy: właściciele zwierząt, którzy karmią swoje zwierzęta surowym jedzeniem i Aajonus Vonderplanitz, który napisał książkę o surowym jedzeniu Chcemy żyć. Czują oni dość mocno, że surowe jajka są w porządku.

Po moich ostatnich badaniach stało się jasne, że projekt jajka dokładnie kompensuje ten problem.

Umieścił tonę biotyny w żółtku jaja. Żółtka mają jedno z najwyższych stężeń biotyny w przyrodzie. Jest więc prawdopodobne, że nie będziesz miał niedoboru biotyny, jeśli spożyjesz całe surowe jajko, żółtko i białko. Jest jednak również jasne, że jeśli spożywasz tylko surowe białko jajeczne, masz niemal gwarancję, że rozwiniesz niedobór biotyny, jeśli nie weźmiesz suplementu biotyny.

Aby było jasne, moja rada jest taka, że ​​można bezpiecznie jeść CAŁE surowe jaja, ze zdrowych świeżych źródeł. Osobiście każdego ranka zjadam cztery pełne surowe jajka z moim śniadaniem”.

Taką opinię o korzyściach jedzenia surowych jajek w całości białka i żółtka wydał poważny autorytet. Dr Joseph Mercola zapomniał chyba podkreślić, że spożywanie samych surowych żółtek jest jeszcze lepsze dla zdrowia.

Tak jak robią to mnisi.

W dniu, kiedy nie ćwiczą fizycznie, nie jedzą białek jajecznych, a jedynie same surowe żółtka jaj.

 

Czym Jest Żółtko Jajka ?

 

Żółtko jajka to okrągła część, która znajduje się wewnątrz jaja. Czasami możesz znaleźć dwa lub więcej żółtek w jajku. Jaja zawierające więcej niż jedno żółtko, są również jadalne.

Żółtko jaja ma śluzowatą teksturę w stanie surowym. Można je łatwo oddzielić od białka jaja, dzięki membranie zwaną witeliną, która ją pokrywa i ochrania.

Ptasie jajko (głównie żółtko) ma być źródłem pożywienia dla zarodka, z którego powstanie małe pisklę.

 

jajko i surowe żółtko jaja zawiera witaminy minerały przeciwutleniacze aminokwasy zdrowy cholesterol i tłuszcze

 

Żółtko Jajka – Wartości Odżywcze i Właściwości Surowego Żółtka Jaja ?

 

Jajko składa się z białka i żółtka. Białko jest magazynem wody, a żółtko magazynem składników odżywczych. Żółtko ma być pożywieniem dla zarodka, małego pisklęcia.

Żółtko jajka zawiera praktycznie wszystkie ważne składniki odżywcze, szczególnie z jajek pochodzących od kur z wolnego wybiegu. Surowe żółtka zawierają prawie wszystkie witaminy i minerały obecne w jajku. Po prostu nie ma porównania. Żółtka są bardziej pożywne niż białka w każdej kategorii oprócz jednej (ryboflawina).

Surowe żółtko jaja to bardzo odżywcza żywność, ponieważ:

  • Zawiera obfite ilości białka.
  • Jest bogate w minerały, zwłaszcza wapń, fosfor, i żelazo. Wszystkie one są ważne dla Twoich kości. Ma też dużo siarki, która działa odmładzająco na Twój organizm.
  • Jest źródłem dużej ilości witaminy D, która pomaga wchłaniać wapń.
  • Ma dużo witamin z grupy B (zwłaszcza ryboflawinę, kwas pantotenowy i kwas foliowy) i witaminę A.
  • Posiada wysoką zawartość tłuszczu, który stanowi skoncentrowane źródło kalorii dające Ci energię.

 

Żółtko Jaja Jest Bogate w Witaminę D

 

Żółtko jajka jest jednym z najbogatszych źródeł witaminy D. Ta witamina umożliwia wchłanianie wapnia, przyczyniając się w ten sposób do dobrej konserwacji zębów i kości.

Ważna jest również w utrzymywaniu tętnic w dobrym stanie, dla zdrowia nerwów, prawidłowego funkcjonowania serca i układu trawiennego.

Witamina D w żółtku jaj sprawia, że jajko jest bardzo interesujące dla wegetarian. Zawierają oni jaja w swojej diecie, ponieważ praktycznie nie ma witaminy D w innych pokarmach pochodzenia roślinnego.

 

Żółtko Jajka Jest Bogate w Witaminy z Grupy B

 

Żółtko jajek zawiera duże ilości witamin z grupy B, zwłaszcza cholinę. Cholina jest odpowiedzialna za tworzenie się neuroprzekaźnika acetylocholiny.

Acetylocholina jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania impulsów nerwowych w mózgu. Niedobory choliny mogą powodować zaburzenia równowagi w mózgu, przejawiające się w postaci niewłaściwego zachowania, problemów emocjonalnych i braku pamięci.

Cholina z surowego żółtka jajek jest również bardzo interesująca w ciąży, aby utrzymać zdrowie płodu. Wysoka zawartość kwasu foliowego również przyczynia się do tego aspektu.

Nie mniej ważne są inne witaminy z grupy B, zwłaszcza ryboflawina i kwas pantotenowy, mające wpływ na metabolizm żywności, zdrowie nerwów, układ odpornościowy, zdrowie włosów, paznokci i skóry.

Wspomnę jeszcze, że surowe żółtko jajka zawiera witaminę B12. Pisałem o niej szczegółowo w artykule o źródłach witaminy B12 w jedzeniu.

 

Żółtko Jaja Jest Bogate w Przeciwutleniacze

 

Surowe żółtka jajek mają również przeciwutleniacze – to właśnie nadaje im tak jasnożółty kolor.

Przeciwutleniacze, szczególnie obecne w dużych ilościach to luteina i zeaksantyna. Liczne badania wykazały rolę tych dwóch składników w profilaktyce chorób oczu, zwłaszcza w odniesieniu do utraty wzroku z powodu zwyrodnienia plamki żółtej i ślepoty nocnej.

Badania pokazują, że spożywanie wystarczających ilości tych składników (luteiny i zeaksantyny) może znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej.

Oprócz tych dwóch składników nie wolno nam zapominać, że żółtko jaja należy do najbogatszych w witaminę A. Witamina A jest uważana za dobry przeciwutleniacz. Brak tej witaminy jest odpowiedzialny między innymi za liczne problemy ze wzrokiem m.in.: nocne ślepoty, brak widzenia, suchość oczu, brak łzawienia, zaczerwienienie itp.

Niedobór witaminy A jest najczęstszą przyczyną ślepoty na świecie.

 

Zobacz inne związki w surowych żółtkach jaj o aktywności przeciwutleniającej

 

Jedne z nich to witamina E i selen. Jaja zawierają również karotenoidy, które nadają im żółty kolor. Karotenoidy w żółtkach jaj są bardziej biodostępne niż karotenoidy w warzywach, ponieważ są pakowane w tłuszcz w żółtku jaja.

Karotenoidy w jajach są silnie uzależnione od diety kury, a jaja z chowu wolnowybiegowego mają ich o wiele więcej. Dlatego jaja z chowu wolnowybiegowego mają o wiele bardziej żywą, żółtą barwę (czasami prawie pomarańczową) niż jaja z gospodarstw przemysłowych i zamkniętych klatkach.

Rozbij dwa jajka obok siebie (z chowu klatkowego i z wolnego wybiegu od babci ze wsi), a zobaczysz różnicę. Im głębszy i bogatszy żółto-pomarańczowy kolor, tym więcej karotenoidów w jajku.

Pomarańczowy kolor żółtka jajek bierze się z tego, że kura na wolności skubie duże ilości zielonej trawy. Olbrzymiego źródła karotenoidów.

Hodowcy wielkoprzemysłowi oszukują i dodają sztucznych barwników do karmy kur trzymanych w klatkach. W taki cwany sposób uzyskują pomarańczową barwę żółtka. Nie daj się na to nabrać.

Następny przeciwutleniacz w żółtku jaja to foswityna, który może pomóc zredukować wszelkie problemy z utlenianiem żelaza w żółtkach. Żelazo jest ważnym minerałem, ale jest bardzo podatne na uszkodzenia zwane utlenianiem (jeśli żelazo znajduje się poza Twoim ciałem, możesz zobaczyć to uszkodzenie w postaci rdzy).

Wewnątrz organizmu utlenianie może spowodować, że żelazo stanie się zapalne.

Dlatego niektórzy ludzie oddają krew, aby poprawić swoje zdrowie, lub unikają spożywania dużej ilości żelaza. Jednak żelazo zawarte w żółtkach jaj jest bezpieczne od utleniania, ponieważ dostarczane jest w opakowaniu z foswityną.

Białka mają pewne przeciwutleniacze, które są w żółtku jaja, ale nie te same. Aby uzyskać pełne korzyści z przeciwutleniaczy, musisz również jeść żółtko. Jedzenie samego surowego białka jajek bez żółtka jest katastrofalnym błędem.

 

Żółtko Jajka Jest Bogate w Fosfolipidy

 

Witaminy, minerały i przeciwutleniacze w surowym żółtku jajka w rzeczywistości nie obejmują całej gamy dobrych rzeczy znalezionych w jajach.

Przede wszystkim w surowym żółtku jaj są fosfolipidy.

Fosfolipidy są rodzajem tłuszczu ważnego dla budowania błon komórkowych. Istnieje wiele różnych rodzajów fosfolipidów, które można znaleźć w kilku produktach spożywczych. Jednak surowe żółtka jaja są jednym z głównych źródeł typowej diety (chyba że, regularnie łykasz dużo oleju z kryla).

Fosfolipidy z żółtka jaja mają korzyści dla …

  • Zdrowia układu krążenia. Fosfolipidy z żółtek jaj mogą korzystnie wpływać na poziom cholesterolu i stanu zapalnego.
  • Zdrowia metabolicznego. Jedno z badań wykazało, że fosfolipidy z żółtek jajek pomogły obniżyć ciśnienie krwi i poprawić czynność naczyń.
  • Pamięci i funkcji poznawczych. Fosfolipidy mogą chronić przed chorobą Alzheimera, chociaż zawsze warto wspomnieć, że badania na szczurach nie są badaniami na ludziach.

 

jajko i właściwości lecznicze surowego żółtka jajka

 

Surowe Żółtko Jajka – Właściwości Lecznicze

 

Znane są nie od dziś niezwykłe właściwości lecznicze żółtka jajka. Bo to właśnie żółtko, a nie białko jajka jest magazynem składników odżywczych jaja.

Przeczytaj krótką historię kobiety, która była umierająca i w ciągu paru dni stanęła na nogi. To wszystko zawdzięcza temu, że zaczęła jeść “olbrzymie” ilości surowych jajek.

Jaja są niezwykłe dla wszystkich, szczególnie dla osób chorych. Trzy lata temu lekarz zadzwonił do mnie w czwartkowy wieczór na temat jej 70-letniej pacjentki z rozedmą płuc. Wyjaśniła, że ​​jej pacjent był przeważnie w łóżku przez dwa lata, był w 100% na tlenowych i oddechowych maszynach. 

Ona prognozowała, że ​​jej pacjent umrze w ten weekend, chyba że będę mógł pomóc. Powiedziałem jej, że jedyną rzeczą, o której pomyślałem, że może pomóc na tym późnym etapie, są jaja. Poleciłem jej, żeby zdobyła dla jej pacjentki 10 tuzinów surowych jajek i położyła je na jej stoliku. 

Zasugerowałem, żeby poprosiła swoją pacjentkę, aby jadła tak często, jak tylko mogła i że nie ma limitu. 

Bardzo wcześnie rano w poniedziałek otrzymałem telefon od pacjentki. Powiedziała mi, że była poza maszynerią, wstała z łóżka i czuła się silniejsza od wielu lat. Zjadła 66 jajek przez weekend … Prawie nie mają smaku, a jajeczko, nawet duże, można łatwo połknąć. 

Ogólnie uważam, że 3 do 4 jaj pobranych rano jest ważną częścią mojego programu dobrego samopoczucia. Cholesterol w surowych jajach nie jest odkładany w tętnicach i jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla poprawy zdrowia i dobrego samopoczucia. 

Mówi się, że białko jaja zakłóca asymilację biotyny, ale natura najlepiej wie, że żółtko jaja jest bardzo bogate w biotynę. Jajko w całości jest bardzo zbilansowanym pokarmem i tylko wspiera zdrowie i powinno być przyjmowane w całości, żółtko i białko razem” – The great egg panic by Emily Green, LA R times Styczeń 2000.

Od pierwszego dnia od surowych jaj Twój układ odpornościowy staje się silniejszy, a zdrowie się poprawia.

Trzy surowe jajka dziennie (zajmie to miejsce jednego posiłku), wydaje się preferowaną ilością przyjmowaną przez ludzi, którzy regularnie spożywają surowe jaja. Rozsądnie jest zwiększać stopniowo ilość konsumowanych surowych jajek.

 

Zobacz 2 Proste Sposoby Jak Ugotować Jajko Na Miękko, Aby Żółtko Było Płynne i Zachowało Wartości Odżywcze

 

 

Ile Witamin i Wartości Odżywczych Mają Jajka Kurze z Komercyjnych Hodowli, a Ile Jaja Kur z Wolnego Wybiegu ? 

 

Różnice w ilości witamin i wartości odżywczych surowych jaj pomiędzy jajami z chowu klatkowego, a z wolnego wybiegu są drastyczne.

Testy potwierdziły, że prawdziwe jaja z chowu wolnowybiegowego są o wiele bardziej odżywcze niż jaja hodowane w celach komercyjnych. W teście na testowanie jaj w 2007 r. Mother Earth News  porównała oficjalne dane amerykańskiego Departamentu Rolnictwa dla komercyjnych jaj z jajkami od kur hodowanych na pastwisku.

Stwierdziła, że ​​typowe jajka z chowu wolnowybiegowego zawierają:

  • 66 procent więcej witaminy A.
  • 2 razy więcej kwasów tłuszczowych omega-3.
  • 3 razy więcej witaminy E.
  • 7 razy więcej beta-karotenu.

Czarno na białym widać, że całe surowe jajka, a jeszcze lepiej surowe żółtka jajek od kur z wolnego wybiegu mają nawet kilkaset procent (!) więcej witamin i wartości odżywczych. Proszę, zwracaj uwagę na to, co kupujesz. Jajka z wielkich ferm hodowlanych moim zdaniem mają minimalne wartości odżywcze.

Powiedziałbym nawet, że przyczyniają się do powstawania chorób.

Za to całe surowe jajka i surowe żółtka od kur z wolnego wybiegu od babci ze wsi, karmione naturalnym ziarnem, to potęga składników odżywczych. Szczególnie te jajka od kur, które codziennie chodzą po polach i pastwiskach, jedzą świeżą i zieloną trawę, robaczki oraz kwiatki.

Tak, kury jedzą kwiaty, na przykład stokrotki. W każdym razie moje kury je uwielbiają.


Źródła:

https://www.healthbenefitstimes.com/eggs-facts-and-health-benefits/

https://www.regenerativenutrition.com/content.asp?id=268

https://paleoleap.com/an-egg-yolk-a-day-keeps-the-doctor-away/

https://www.botanical-online.com/english/egg_yolk_properties.htm

https://www.botanical-online.com/english/egg_yolk.htm

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2005/02/9/raw-eggs.aspx